آسیه خواجه علی؛ محمود رضا گشمردی
چکیده
معلم زبان فرانسه به طور مداوم در بازسازی هویت فردی، جمعی و حرفهای خود به عنوان معلم نقش مهمی ایفا میکند. از این منظر، در حرفهی معلمی، ارزشیابی فعالیتی حرفهای است که معلم را بر آن میدارد تا در مورد ...
بیشتر
معلم زبان فرانسه به طور مداوم در بازسازی هویت فردی، جمعی و حرفهای خود به عنوان معلم نقش مهمی ایفا میکند. از این منظر، در حرفهی معلمی، ارزشیابی فعالیتی حرفهای است که معلم را بر آن میدارد تا در مورد انگیزه هایش برای ارزشیابی، شرایط و فرآیند آن و چالش های پیش رو به تأمل بپردازد. از آنجایی که معلم برای ارزشیابی زبان آموزان درپایان ودر طول دوره ی آموزشی، تمام دانش خود را در این زمینه به کار می بندد، آموزش ارزشیابی می تواند به حرفه ای کردن معلمان در عملکرد ارزشیابی شان موثر واقع شود. در چارچوب این پژوهش، تجزیه و تحلیل عملکرد ارزشیابی معلمان امکان بررسی آن را از دیدگاه های متفاوت ممکن ساخته و حرفه ای کردن عملکرد آنها در ارزشیابی را با در نظر گرفتن مشکلات شان فراهم می کند. هدف اصلی این پژوهش حرفه ای کردن معلمان در ارزشیابی توانایی ها و مهارت های زبان آموزان است. بنابراین پیوند ایجاد شده بین این تحقیق و دنیای حرفه ای در روندی مشارکتی نهفته است که درفرآیند تعاملات حرفه ای گر و معلم زبان شکل می گیرد. به گونه ای که در این تعاملات، عملکرد ارزشیابی معلم در کلاس زبان، مشکلاتش در موقعیت های ارزشیابی و توانایی هایش در ارزشیابی توسط حرفه ای گر مورد بررسی قرار می گیرد.